Zabawy z dzieckiem (labirynt, taśmowy problem, bądź jak spajdi ...)

PEDAGOG DO RODZICÓW I UCZNIÓW

Zalety zabawy z dzieckiem

           Rodzicu odłóż swoje dorosłe ”ja”i rzuć się z dzieckiem w wir zabawy! Skorzystacie na tym oboje. Zabawa rozwija umiejętności dziecka, rozładowuje napięcia i daje mnóstwo radości.

1. Korzyści z ruchu. Nie tylko ciało lubi ruch, mózg także.

2. Czas tylko dla Was. Każdego dnia jest dużo okazji do zabawy.

3. Podtrzymanie bliskości. Zabawa burzy dystans i odbudowuje więź między rodzicem a dzieckiem.

4. Rozładowanie emocji. W zabawie łatwiej dziecku wyrazić, co je niepokoi.

5. Uspołecznienie. W zabawie dziecko przećwiczy nowe role, dowie się też czegoś o relacjach między ludźmi.

6. Nauka i rozwój. Zabawa pomaga dziecku się rozwijać, jest dobrą okazją do poznania świata.

7. Radość. Rodzice i dzieci mają to zakodowane w mózgu. Po prostu się poddajcie.

Kreatywnie w domu

          Teraz gdy wszyscy musimy spędzać więcej czasu w domu chcę pokazać  w jaki sposób można spędzać czas wolny podczas pandemii, jak dzięki zabawie opanować złość, stres zarówno u dzieci jak i rodziców. Przedstawiam  Wam kilka zabaw na to jak lepiej poznać siebie nawzajem w rodzinie, a przy tym dobrze się bawić. Młodszym dzieciom jest potrzebna pomoc rodziców lub starszego rodzeństwa. Wspólna zabawa daję więcej radości i można zapomnieć o trudach przebywania w domu.

1. Taśmowy problem
Na pewno znacie zabawę, w której zaczepiamy paski papieru lub taśmę od jednej ściany do drugiej, aby utrudnić przejście przez korytarz. To trochę jak lasery w podczerwieni, które włączają alarm.

Do tego zadania potrzebujesz: bibuły lub papieru (z tego stworzysz długie paski), taśmę (aby przykleić te paski do ściany) oraz coś do pisania. Przed zabawą każdy dostaje kilka takich pasków, a na nich zapisuje co dla niego sprawia trudność. Następnie rozmawiamy o tym co bywa dla nas trudne (bez oceniania czy komentowania w sposób krzywdzący). Po rozmowie zawieszamy wspólnie te paski i próbujemy przejść przez korytarz. Na koniec rozmawiamy o tym, iż droga czasem wygląda strasznie i jest pełna przeszkód, ale mimo to jesteśmy w stanie przez nią przejść. Jedyne co musimy zrobić to uwierzyć w siebie. Dzięki temu będziemy i jesteśmy w stanie poradzić sobie z naszymi trudności, które zapisaliśmy na paskach.

2. Labirynt
Zabawa na pozór łatwa, ale pamiętajcie że łatwe nie znaczy niepotrzebne, gdyż może ona posłużyć do głębszej analizy naszego życia. W jaki sposób? Tym razem zaczynamy od samej zabawy. Za pomocą taśmy malarskiej tworzymy labirynt. Możecie go oczywiście stworzyć wspólnie.

Po całej zabawie warto pokazać dziecku, że gdy patrzymy na labirynt z góry wówczas widzimy wiele ścieżek i łatwiej nam z niego wyjść. Tak samo w życiu, czasem warto spojrzeć na problem z różnej perspektywy, aby wiedzieć w którym kierunku się udać.

Możemy też pójść o krok dalej i w labiryncie porozstawiać różne przedmioty, osoba w środku zbiera te, które lubi. Później przy rozmowie warto wspomnieć, że czasem mimo iż trafiamy w ślepy zaułek (przechodzimy trudne sytuacje, ponosimy porażkę) to dzięki temu możemy zdobyć, zebrać rzeczy, które lubimy (uczymy się nowych rzeczy, doświadczamy więcej).

3. Bądź jak spajdi
Przygotowujemy małe karteczki, coś do rysowania i taśmę malarską. Na karteczkach rysujemy np.:
– co lubimy i czego nie lubimy
– z czego jestem dumny i z czego nie jestem zadowolony
– pozytywne i negatywne cechy charakteru

Jak widzisz możemy omówić tutaj różne rzeczy. Gdy karteczki są gotowe (1 karteczka – 1 rysunek) za pomocą taśmy malarskiej wyklejamy sieć pająka (będziemy jak spiderman). Na pajęczynie układamy wszystkie karteczki. Chodzimy tylko po pajęczynie i zbieramy rzeczy, które lubimy/jesteśmy z nich dumni/opisują pozytywne cechy przyjaciela. Później rozmawiamy odnośnie zebranych i niezebranych rzeczy.

4. Telegram
Telegram to zabawa, która bardzo rozbudza kreatywność. Polega ona na wybraniu 10-15 liter, z których tworzymy telegram. Każda litera to początek wymyślonego przez nas słowa. Siadamy, więc wszyscy razem i każdy po kolei podaje literę, np.: c, w, s, j, z, i, n, f, u, p.

Każdy tworzy swój własny telegram, po czym czytamy wszystkie.

Przykładowy telegram:
„Cudowna wiadomość! Smyk już zaspany i najedzony. Film upatrzony, przybywaj!”

W zależności od trudności, możecie ustalić, że kolejność liter zostaje taka sama lub że należy wykorzystać wszystkie litery w kolejności, którą sami sobie wybierzecie.

5. Licytacja
Zabawa idealna, do powtórzenia słówek z różnych kategorii. Także poza tym, że to świetna zabawa, to sprawdzi się ona również w szkole przy powtarzaniu całego rozdziału.

W tej grze potrzeby jest młotek, lub coś czym będziemy uderzyć aby odliczać do trzech podczas licytacji. Osoba prowadząca licytację podaje kategorię, np.: „Dziś na aukcji zostały wystawione OWOCE”, wówczas każdy licytujący podaje nazwę owocu, aż do momentu, gdy wszystkie nazwy zostały powiedziane i nikt nie ma już pomysłu na kolejne. Wówczas osoba prowadząca licytację odlicza, np.: „Mango po raz pierwszy, mango po raz drugi i mango po raz trzeci”. Wówczas osoba, która wylicytowała owoce podaje kolejną kategorię. Może ona być teraz osobą prowadzącą licytację.

6. Riposta
Do tej zabawy potrzebne są małe karteczki papieru oraz coś do pisania. Każdy dostaje kilka takich karteczek i zapisuje na nich dowolny wyraz. Jedna karteczka to jedno słowo. Gdy wszystkie karteczki są zapisane wówczas wrzucamy je do jednego pudełka.

Następnie 1 osoba zadaje dowolne pytanie, np.:Co lubisz robić w wolnym czasie? Jaka będzie jutro pogoda? Jak się wczoraj czułeś? Najlepiej aby to były pytania otwarte. Następnie kolejna osoba wyciąga dwie karteczki i musi odpowiedzieć na pytanie używając wylosowanych słów. Im bardziej kreatywne odpowiedzi tym lepsza zabawa.

7. Wykrzykiwanki

W tej zabawie biorą udział minimum 3 osoby ale im więcej tym lepiej, ponieważ wówczas mamy większe pole manewru i możemy tym samym podnieść poziom trudności. W tej grze dwie osoby uzgadniają 1 wyraz dwu sylabowy (ile osób wychodzi do słowa, tyle ono ma sylab).

                                        Każdy wybiera swoją sylabę którą za chwilę będą wypowiadać. Wygląda to tak jak na zdjęciu powyżej, jedna osoba krzyczy „koń” a druga „bal”, razem te sylaby tworzą słowo: „balkon”. Zadanie polega na odszyfrowaniu tych sylab i połączeniu w słowo. Mogą to być dowolne słowa, lub też możecie ustalić, że słowo te jest czymś co łączy te dwie osoby lub to czym je różni. Po odgadnięciu słowa, reszta osób zgaduje jak ono jest powiązane z tymi osobami.

8. Wyścig ołówków
Do tego zadania potrzebujemy 12 kubeczków lub szklanek na osobę oraz 3 kredki lub ołówki. Każda szklanka odpowiada wartościom jakie są dla nas ważne, natomiast ołówki to rzeczy, które udało się nam osiągnąć dzięki tym wartościom.

Po rozmowie nad wartościami i naszymi sukcesami przechodzimy do zabawy. Tak jak na zdjęciu powyżej ustawiamy kubeczki w dwóch rzędach po 3 pary. Na kubeczki w jednym rzędzie kładziemy ołówki. Zadanie polega na tym, aby używając jedynie stopy przenieść te ołówki do rzędu obok.

        Mam nadzieję, że podobają się Wam powyższe pomysły. Wymyślajcie również swoje zabawy, korzystajcie z tych dobrze znanych i różnych gier planszowych … Pozostaje mi tylko życzyć miłego i kreatywnego spędzenia czasu w domu.

 Pozdrawiam serdecznie. Piszcie o każdej nurtującej Was sprawie ludwika@spnowacerkiew.pl      

                                                          Ludwika Moga- pedagog

źródło: „Arteterapia w domu i w szkole”, „Mamo to ja”

 

? #opisujemy Grafika przedstawia dzieci bawiące się w przestrzenne tj. wyklejone na dywanie, podłodze itp. gry.