„Zabawy badawcze w przedszkolu” – Zajęcia innowacyjne z eksperymentami

„Pozwólmy dziecku doświadczać, eksperymentować,
dowiadywać się i porównywać, szukać i drążyć w głębinach wiedzy, 
wyruszać w podróże odkrywcze – czasami trudne, ale jakże bogate i fascynujące”
(z „Gawędy Mateusza”) C. Freinet

Dzieci już od urodzenia są ciekawe świata i odkrywanie nowych rzeczy.
Uczą się przez działanie. Aktywność poznawcza jest dla nich rzeczą naturalną wynikającą 
z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Najczęściej przejawia się w zadawaniu przez dziecko pytań. Aby jednak wystąpiła ona w takim stopniu, który miałby większe znaczenie dla jego rozwoju, należy aktywność poznawczą dzieci stymulować i ukierunkowywać. Można to robić za pośrednictwem zabawy, w trakcie, której dziecko ma okazję 
do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na nurtujące je pytania. Podczas zabawy dziecko może wykonywać czynności badawcze, pojawiające się w momencie, gdy styka się ono z nowymi bodźcami czy sytuacjami. Każda zabawa badawcza niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Najlepiej, bowiem zapamiętujemy to, co nam się miło kojarzy.

W oddziale przedszkolnym dzieci uczestniczą w zajęciach innowacyjnych prowadzonych przez panią Anetę Golimowską-Kobus nauczycielkę biologii i chemii w SP im. 18 Pułku Ułanów Pomorskich w  Nowej Cerkwi. Podczas zajęć opiekę nad dziećmi sprawuje wychowawca przedszkola – p. Ewa Orzłowska.

Tematami dotychczas przeprowadzonych zajęć były:

  • ,,woda tuczy”
  • ,, niewidoczny płyn”